قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع چالش بیکاری در خراسان رضوی که این استان را در جایگاه هفتم در کشور به لحاظ درصد و وضعیت بیکاری قرار داده است، اظهار داشت: در خصوص خراسان رضوی باید گفت، با اینکه استان در سال ۹۳ از روند خوبی برای کاهش نرخ بیکاری برخوردار بود، اما در سال گذشته نرخ بیکاری در این استان به ۱۲ درصد رسید که از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وضعیت مطلوب نیست.

 نارضایتی معاون وزیر کار از نرخ بیکاری در خراسان رضوی

 تحمیل نیروی کار بیکار به خراسان رضوی
منصوری با تأکید بر اینکه در همه استان ها ظرفیت‌های خوبی برای مدیریت بحث بیکاری وجود دارد، افزود: این یک واقعیت است که وقتی بیکاری در مناطقی از کشور به مردم فشار وارد می‌کند، مقوله مهاجرت به استان‌هایی که دارای ظرفیت اشتغال بیشتر هستند، صورت می‌گیرد. لذا بخشی از بیکاری در خراسان رضوی حاصل مهاجرت  نیروی کار خارج از استان است که به خراسان رضوی وارد و اضافه شده است.
وی در خصوص برنامه‌های حوزه معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کمک به رفع چالش افزایش نرخ بیکاری در خراسان رضوی یادآورشد: در مقوله کمک به رفع بیکاری، برنامه کلی در استان ها این است که بتوان مزیت‌های منحصر به فرد هر استان را شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این مزیت در خراسان رضوی با وجود حضور سالانه بیش از 25 میلیون گردشگر داخلی و خارجی وجود دارد، گفت: با توجه به این عدد، نگرانی در خصوص  بازار نداریم، لذا رشته فعالیت‌هایی در استان ارزیابی می‌شود که از نظر وزارتخانه فرصت و ظرفیت خوبی برای اشتغال در آن وجود  دارد.

 سه صنعت مزیت دار خراسان رضوی
وی با اشاره به اینکه در همین رابطه، سه رشته فعالیت شامل صنعت کفش، پوشاک و زعفران  ویژه خراسان رضوی در دستور کارقرار دارد،گفت: در حال حاضر در بخش کشاورزی استان در حوزه زنجیره زعفران 130 هزار نیروی کار فعال و درگیر هستند که با احتساب خانوارها این عدد به مرز 400 هزار نفر می‌رسد، لذا بدیهی است، ظرف اشتغال این ظرفیت قابل افزایش است.

 کمبود نیروی ماهر در صنعت کفش
وی تصریح کرد: برابر ارزیابی‌های انجام شده در وزارت تعاون، مشکل صنعت کفش مشهد پایین بودن سطح مهارت نیروی کار است، لذا از سال گذشته برای رفع این مشکل اولین مدرسه تولید کفش کشور با عنوان  «انستیتو توسعه کفش و مصنوعات چرمی» در این کلانشهر با هدف پرورش نیروی کار ماهر ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه نیروهای این مدرسه یا جذب بازار می‌شوند و یا خود اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید کفش خواهند کرد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر هزار نیروی کار با مهارت کافی و لازم وجود داشته باشند، صنعت کفش مشهد می‌تواند، آنان را جذب کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه پاسخ به خبرنگار ما تصریح کرد:در بخش پوشاک و زعفران نیز چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد، لذا شناخت گلوگاه‌های مشکلات در دستور کار است تا بتوان با رفع آن به افزایش اشتغال در این بخش‌ها دست یافت.
وی با بیان اینکه راندمان تولید در بخش کشاورزی 5/3 کیلوگرم است،اذعان داشت: برابر هدفگذاری، این میزان باید افزایش یابد که در این خصوص نیز اقدام‌هایی انجام
شده است.
وی تصریح کرد: از سال گذشته دستگاه خشک‌کن مدرن زعفران به عنوان نمونه در اختیار روستاهایی که به صورت گروهی و شبکه ای در حوزه زعفران کار می‌کنند، قرار گرفت که استفاده از آن به ازای هر کیلو 600 تا 800 هزار تومان سود بیشتر عاید زعفرانکاران می‌کند.
وی با بیان اینکه همچنین برای اولین بار در کشور و دنیا قهوه زعفران تولید شد، خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته به صورت پایلوت در 17 منطقه روستایی، کارشناس رشته کشاورزی در کنار کشاورزان قرار گرفت تا از دانش آنان برای افزایش عملکرد استفاده کنند.
وی تصریح کرد:لذا برنامه کلی این است که به جای اینکه پول و منابع تقسیم شود، شناسایی گلوگاه‌های مشکلات در دستور کار باشد.
وی در خصوص زمان بر بودن پروژه‌های یاد شده، اظهار داشت: معمولاً تا رسیدن به نتیجه مطلوب سه سال زمان می‌برد، با این حال ظرف 6 ماه نیز می‌توان بخشی از آثار را دید.
وی در این خصوص که با برنامه‌های تدارک دیده شده، چه میزان شغل در سه رشته یاد شده، ایجاد خواهد شد،گفت: هر چند نمی توان به طور دقیق اعلام کرد، با این حال در حوزه صنعت کفش پیش‌بینی بر این است که سالانه  هزار و 500 شغل ایجاد شود.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر گلایه بنگاه‌ها و اصناف از افزایش مالیات و مسأله قاچاق تصریح کرد: در یک جلسه دولتی با حضور رئیس جمهور موضوع پوشش دادن قانون رفع موانع تولید که در آن مالیات برای بنگاه‌های جدید تأسیس شده، صفر است، مطرح شد که برای برخی از رشته‌های صنفی و خدماتی نیز اعمال شود.
وی با اشاره به نظر مثبت رئیس جمهور در این خصوص یاد آورشد:در صورت تأیید و تصویب نهایی در دولت و مجلس موضوع اطلاع رسانی می‌شود.
وی با اشاره به واردات غیر رسمی به خصوص در بخش پوشاک خاطر نشان کرد:در حالی که یکی از حوزه ها با ظرفیت و ضریب بالا اشتغال در کشور صنعت پوشاک است، با این حال قاچاق پوشاک یکی از دلایلی است که سبب شده، نتوان از این صنعت در ایجاد و افزایش شغل استفاده کرد.
این مقام مسؤول درباره گسترش اشتغال و فعالیت بنگاه‌های زیر پله ای و غیر رسمی اذعان داشت: افزایش بنگاه‌ها و اشتغال غیر رسمی در کشور قابل تأیید است. به عبارت دیگر فشار وارده ظرف چند سال گذشته به تولید، سبب شده است، موضوع گسترش و سهم اشتغال غیر رسمی افزایش یابد.
وی همچنین در خصوص چالش تولید با بانک‌ها در اعطای تسهیلات و نرخ سود بالای وام یادآورشد: در حال حاضر دسترسی به وام و تسهیلات مشکل اصلی است، به طوری که بسیاری از مردم و بخش تولید از دریافت وام محروم می‌مانند که برای رفع آن رایزنی‌هایی با بانک مرکزی، صندوق کارآفرین، بانک توسعه تعاون انجام شده است تا این دسترسی  آسان شود.

 رشد اقتصادی 5 درصد
بدون ایجاد شغل جدید!
وی همچنین با حضور در نشست تخصصی اشتغال منطقه شرق کشور اظهار داشت: با برنامه ریزی و تدابیر در نظر گرفته شده در سطح ملی، پیش بینی می‌شود که در سال جاری رشد اقتصادی کم و بیش پنج درصدی را بتوان در کشور شاهد بود.
وی افزود:با این حال پیش بینی کارشناسی ما نشان می‌دهد که این میزان رشد اشتغال جدیدی را به همراه نخواهد داشت. یک عقب ماندگی از قبل در خصوص اشتغال وجود دارد و از سوی دیگر با تقاضا و نیروی کار جدید برای اشتغال نیز مواجهیم.
وی با بیان اینکه در سال جاری شاید بتوان 600 تا 700 هزار شغل ایجاد کرد که این عدد نه جبران کننده عقب ماندگی قبل  و نه پاسخ تقاضای جدید خواهد بود، گفت: لذا اجرای طرح‌های مانند تکاپو، حرکت و ادامه طرح‌هایی قبلی برای افزایش میزان اشتغال در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار
دارد.
وی ادامه داد:باید برعکس عمل کرد، به عبارت دیگر اول اشتغال و بعد رشد ایجاد کرد. باید پاسخ نیاز کشور به اشتغال را به سمت مزیت‌های بومی و منطقه‌ای سوق داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.